Torsdag, december 05, 2019

Motionscykling - hvad er det?

Måske et "dumt" spørgsmål? - Nej, egentlig ikke, for hvordan kan man vide det før man har prøvet det?

Motionscykling er først og fremmest cykling i et tempo og en distance der passer til din form, således at du hverken overanstrenger dig eller spilder tiden uden at forbedre dit velvære. At du også kommer i bedre kondition er næsten uundgåeligt, men hvor meget bedre din kondition skal være bestemmer du selv.

Motionscykling er også en god måde at afstresse på. Ude i den friske luft tilbringes en time eller flere på cyklen med hyggesnak om alt muligt, eller med blot at nyde naturen sammen med en flok ellers vidt forskellige mennesker; - men en flok som har det til fælles, at de er kommet til at elske at cykle.

Hvorfor cykle i TIK-Motionscykling

Motionscykling skal foretages mindst en gang, helt to gange, om ugen hvis du skal have noget ud af det. For at holde motivationen og få noget ud af motionscykling, er det for de fleste vigtigt at have nogen at dyrke interessen sammen med. Det er på denne baggrund TIK-Motionscykling er startet, vort motto er:

Motionscykling med dit eget cykeludstyr og i dit eget tempo.

Planlagte ture med variation

Turene vi cykler i TIK-Motionscykling skulle gerne være varierende, så det aldrig bliver ensformigt eller kedeligt at cykle med TIK. Alligevel skal turene imødekomme behovet for at man aldrig føler sig usikker på hvor man er og hvor man skal hen. Derfor har vi planlagt et antal ruter, som er optegnet på et kort, der hænger ved TIK's klubhus. Der udleveres efter behov kopier af rutekortene.

Korte ture - lange ture - motionsløb

De planlagte ture er fra godt 20 km op til godt 150 km lange, og der arrangeres afkortede nybegynder ture så alle kan være med. Desuden arrangeres særlige lange ture på ca. 200 km, som træning til motionsløbenes lange distancer. Dermed skulle der være tur muligheder for enhver.

TIK-Motionscykling arrangerer samlet tilmelding til en række motionsløb - det giver ofte rabat - og desuden opstiller vi hold til løb som Bella Skilte Cup og Skjoldnæsholmløbet.

Cykling er skånsom motion

Næst efter svømning er cykling den mest skånsomme motion du kan dyrke. Selv med dårlig ryg eller svage knæ kan man cykle og få det bedre med sine skavanker bare man følger de gode råd man får med på vejen i cykleklubben. Cykling er også god mentalhygiejne!

Gode råd om cykelmotion

Der findes mange gode bøger og publikationer om motion, og vi skal ikke her foregive at kunne give fyldestgørende oplysning . Dog vil vi gerne give et par grundlæggende råd:

Hvis du er helt nybegynder skal du starte stille og roligt, og du skal frem for alt være klar over at det kan være vanskeligt at overvindetrætheden og være motiveret til at motionere uanset vejr og vind. Der sker dog hurtigt en forandring hvis du blot "overlever" de første 3-4 træningsdage.

Derfor er det en god idé at starte træningen i en klub, som kan give dig gode råd med på vejen, hjælpe dig med at holde motivationen og måske give dig et lille "skub" til at fortsætte når du synes det er allermest surt. Især i vinterhalvåret går mange ene-motionister i stå, men i TIK-Motionscykling fortsætter vi året rundt og har nogle fantastiske oplevelser selvom det er 10 graders frost.

Er du allerede i god form, men "ny på cykel" gælder det først og fremmest om at færdes sikkert med sin cykel. Turene med TIK-Motionscyklings giver en hurtig og effektiv træning i at køre i grupper, finde læ, tage føringer og optimere sin træning til det niveau man ønsker.

Hvordan bliver jeg medlem

Se siden vedrørende indmeldelse.

Yderligere information

Kontakt et af bestyrelsesmedlemmerne eller mød simpelthen op på en af træningsdagene ved TIK's klubhus (under halvtaget ved omklædningsrummene overfor Taastrup Idræthaller) hvis du gerne vil vide mere.

 

logo

Antal medlemmer

Der er nu 90 medlemmer i klubben
Sidst opdateret 14-05-2019 08:16

Find os på Facebook

FB f Logo blue 100

Få mere dynamisk information om klubben, ændring i træningstider mm.